6800 matlådor delades ut under våren i Fryshuset Malmö

Nyhet
publiseringsdatum Publicerad 2020-08-07
plats Malmö

Covid 19 – tiden är och har varit en tid som präglats av bland annat sjukdom, ekonomisk utsatthet, isolering och psykisk ohälsa. Fryshusets verksamheter har fortsatt och följt restriktioner men också sett ett stort behov av hjälpinsatser för många människor. Efter att flera spontana initiativtagare själva kontaktat Fryshuset i Malmö och erbjudit sig att bistå med mat kunde 6800 matlådor delas ut till personer i behov från mars till juni.

 Aida Akrawi, verksamhetsansvarig för Barn till ensamma mammor på Fryshuset Malmö berättar mer om samarbetet:

– Det började med att Cybergymnasiet i Malmö kontaktade oss och valde att skänka bort sin skolmat på 125 portioner om dagen till Fryshuset i Malmö. Då kunde gymnasieelever och verksamheten Barn till ensamma mammor ta del av de matlådorna. Kort efter det började Whilborgs och Kungsleden med sina initiativ; att köpa matlådor och lunchlådor från hyresgästers restauranger och skänka dem till Fryshuset. Då stöttades restaurangbranschen samtidigt att maten kom direkt till behövande personer. Sist men inte minst startade vi ett samarbete med Nordion Energi där de köpte och leverade 50 matlådor per dag i 8 veckorsperiod samt med Massive Entertainment.

Med aktörernas stöd har Fryshuset Malmö lyckats delat ut 250 matlådor dagligen och ca 6800 matlådor totalt sedan den 23 mars.

– Initiativet och samarbetet är högst uppskattat av målgruppen och av de individer vi träffar dagligen. Vi har tillsammans skapat en väldigt positiv effekt hos en hel del familjer i Malmö. Det ska vi vara stolta över. Maten har gått till Barn till ensamma mammor, Gymnasieelever, pensionärer i karantän, utsatta ungdomar samt andra behövande säger Aida.

Kommentarer från några av initiativtagarna:

Wilhborgs:

– Den pågående coronakrisen drabbar människor och verksamheter i hela samhället. Genom att leverera luncher till Fryshuset kan vi förena två goda syften. Vi stöttar några av restaurangerna som är hyresgäster hos oss och Fryshuset ser till att lunchlådorna når ut till de människor som bäst behöver dem, säger Karin Wittsell Heydl, kommunikations- och marknadschef på Wihlborgs.

Nordion Energi:

– Vi vill vara med och utveckla ett hållbart samhälle och ta ansvar på ett sätt som gör skillnad. Fryshusets initiativ med lunchlådor till behövande hjälper många och är något vi tycker stämmer överens med våra egna ambitioner och som vi gärna ville stötta. Vi är också glada över att samtidigt kunna främja mindre, lokala företag som restauranger och taxibolag, säger Saila Horttanainen, chef Kommunikation och Hållbarhet på Nordion Energi.

Massive Entertainment:

Varför gjorde ni denna insats?

– För oss som lokalt förankrat företag är det viktigt att engagera oss i lokala initiativ som detta. Dessutom värmde den här insatsen lite extra, då den inte enbart försåg mammorna med mat utan även gav ungdomarna som lagade den en viktig väg in i arbetslivet.

Varför valde ni Fryshuset som distributör?

– Massive Entertainment är stolta ambassadörer till Fryshuset Syd. Vi samarbetar kontinuerligt på olika projekt och under rådande omständigheter kändes det här som ett bra sätt att hjälpa till.

Varför borde fler engagera sig? 

– Har man möjligheten borde man engagera sig. Vi har ett gemensamt samhällsansvar att förbättra vår omvärld vare sig man gör det stort eller litet så gör man alltid skillnad för någon säger Karolina Lundin på Massive Entertainment.

Alla Initiativtagare: Cybergymnasiet, Skolkök, Whilborgs, Kungsleden, Nordion Energi och Massive Entertainment.