Fryshuset och AIK Fotboll går ihop kring aktivitetsfestivalen Street Pep

Nyhet
publiseringsdatum Publicerad 2022-01-04
verksamhet Street Pep

Fryshuset har tecknat ett samarbetsavtal med AIK Fotboll gällande den mobila aktivitetsfestivalen Street Pep.

Street Pep är ett kostnadsfritt, mobilt aktivitetscenter som för samman unga med lågtröskel-aktiviteter inom idrott och kultur för att sedan slussa dem vidare till lokala föreningar. Genom Street Pep får fler barn och unga möjlighet att röra på sig och hitta en ny passion och något att syssla med på fritiden. Fysisk aktivitet och möjligheten att få utöva något som stimulerar kropp och själ, har en positiv effekt för ungas välbefinnande, och det finns få sammanhang som idag har lika goda förutsättningar att spela en avgörande roll för ungas inkludering i samhället. Många av framtidens ledare formas och utbildas i organisations- och föreningslivet, och lagidrotter skapar viktig gemenskap, sammanhang och tillhörighet.

Föreningslivet står redo, och Street Pep agerar som en attraktiv inkörsport som kan inspirera och slussa unga dit. Vi kommer med aktiviteter dit ungdomarna är, till deras närområde och hemmaplan.

Fryshuset har under flera år drivit detta engagemang med stor framgång och nu är vi glada att även AIK Fotboll är med på tåget. AIK Fotboll kommer under dessa nedslag driva, utveckla och ansvara för fotbollsdelen, något de även gjorde med stor framgång tillsammans med Fryshuset under Street Pep-festivalen i Kallhäll 2021.

– AIK är en unik klubb med en anrik historia, sina otroliga supportrar, stämningen på läktaren och sitt fina CSR arbete. Vi ser att AIK tar stora steg i sitt samhällsengagemang och ser därför mycket fram emot att jobba tillsammans. Genom samarbetet med AIK kommer vi kunna inspirera fler barn och unga till fysisk aktivitet och engagemang i föreningslivet. Vi hoppas att detta ska kunna bli en början på ett längre samarbete då vi behöver förena alla krafter för att höja fokus på den psykiska och fysiska ohälsan som växer, framför allt i våra mer socioekonomiskt utsatta områden”, säger Choukri Khotar, Verksamhetschef på Fryshuset.

Street Pep festivalen är ytterligare en aktivitet och område inom AIK Fotbolls initiativ Allmänningen som är en del av deras totala samhällsengagemang.

– För oss som klubb är det en självklarhet att samarbeta och tillsammans utvecklas med en så bra och viktig organisation som Fryshuset. Vi delar synen på samhället och våra värderingar stämmer väl överens, vilket är en förutsättning. Vi har stora förhoppningar på en långt och framgångsrikt samarbete som jag hoppas växer över tid, säger Max Bergander, värdegrundsansvarig i AIK Fotboll.