Så var Järvaveckan 2019!

Nyhet
publiseringsdatum Publicerad 2019-06-19

Även i år fanns Fryshuset på plats under Järvaveckan, ett initiativ av Global Village för att stärka integrationen och öka det politiska engagemanget hos medborgarna. Till vår hjälp hade vi 37 ungdomar från förorter som Tensta, Rinkeby, Kista, Husby, Akalla och Upplands-Bro, och syftet med det var att få större lokal förankring och lyfta lokalförmågor för att skapa en positiv bild av unga i dessa områden.  

 Ungdomarna agerade bland annat funktionärer, hjälpte till med säkerheten och var ambassadörer, som deltog i debatter, panelsamtal och intervjuer. Några hade också hand om Skolkökets välbesökta foodtruck där årets tema var vegansk mat. Genom att jobba på eventet får ungdomarna arbetslivserfarenhet och referenser att skriva i sitt cv för att hjälpa dem i arbetslivet. Ambassadörerna hade även utbildats i retorik och mediekunskap.  

På plats fanns även Fryshusets VD Johan Oljeqvist och Annika Wennman, rektor för Fryshuset Grundskola Västra, som deltog i olika seminarier.  

Varje dag hittade uppskattningsvis 400-500 besökare till vårt tält, där det bjöds på ansiktsmålning och spontana rapp-tävlingar i en öppen och hemtrevlig miljö.  

 

Lite kommentarer ur vimlet:

Det känns som att Järvaveckan nu är etablerad på riktigt, med cirka 50 000 besökare. Det viktigaste är den stora mångfalden, att det är blandat med besökare både från Järva och andra områden.

 

Det bästa var att det var så många unga där, och där är Fryshuset ju väldigt bidragande.     

 

Jag tar med mig att det i alla kategorier mest besökta ”seminariet” som jag såg, var där MTR erbjöd jobb. Hundratals jobbsökande unga Järvabor kom. Bilden av det enorma behovet av att få jobb bekräftades.

 

Vill du veta mer? Kontakta Linda Hultberg, projektledare för Järvaveckan